CZĘŚĆ 1: WYPOSAŻENIE
1. Stół standardowy
(A) Wymiary pola gry
Obszar pola gry ograniczony czołami band wynosi 11 stóp 81/2
cala x 5 stóp 10 cali (3569 mm x 1778 mm), tolerancja obu
wymiarów /- 1/2 cala ( /- 13 mm).
(B) Wysokość
Wysokość stołu mierzona od podłogi do najwyższej części band wynosi od
2 stóp 91/2 cala do 2 stóp 101/2 cala (851 mm do
876 mm).
(C) Wloty kieszeni
- Cztery wloty kieszeni znajdują się w narożnikach pola gry (dwa przy
Punkcie Głównym, zwane kieszeniami górnymi, i dwa
przy Bazie, zwane kieszeniami dolnymi), oraz po jednym w środkach
dłuższych boków pola gry (zwane kieszeniami środkowymi).
- Wymiary otworów wlotów kieszeni muszą
odpowiadać wzorcom autoryzowanym przez Światowy Związek Zawodowego
Bilarda i Snookera (WPBSA).
(D) Linia bazy i baza
Linia przebiegająca w odległości 29 cali (737 mm) od czoła dolnej bandy
i równoległa do niej nazywana jest Linią Bazy. Obszar
pomiędzy tą linią a dolną bandą nazywany jest Bazą. Linia Bazy należy
do Bazy.
(E) Strefa "D"
Strefa "D" jest półkolem wpisanym w Bazę, o środku w punkcie
środkowym Linii Bazy i promieniu równym 111/2 cala (292 mm).
(F) Punkty wyznaczone
Na podłużnej osi stołu określono cztery punkty wyznaczone:
- Punkt Główny (zwany Punktem Czarnym), w odległości 123/4
cala (324 mm) od czoła górnej bandy;
- Punkt Centralny (zwany Punktem Niebieskim), leżący w połowie
odległości między czołami band górnej i dolnej;
- Punkt Piramidy (zwany Punktem Różowym), leżący w połowie
odległości pomiędzy punktem Centralnym i czołem górnej bandy;
- Środek Linii Bazy (zwany Punktem Brązowym).
Dwa pozostałe punkty wyznaczone określono w narożnikach strefy "D".
Patrząc do strony bandy dolnej punkt z prawej strony nazywany jest
punktem Żółtym, punkt z lewej strony nazywany jest punktem
Zielonym.
2. Bile
Bile są wykonane z tworzywa o zatwierdzonym składzie i mają średnice
52,4 mm z tolerancją /- 0,05 mm oraz:
(A) winny mieć jednakową wagę z
tolerancją 3 g na komplet;
(B) bile lub komplet bil można wymienić
za zgodą zawodników lub na podstawie decyzji sędziego.
3. Kij
Kij musi mieć długość nie mniejszą niż 3 stopy (914 mm) oraz nie może
odbiegać od ogólnie przyjętych, tradycyjnych
kształtów i form.
4. Przyrządy pomocnicze
Podpórki pod kije, długie kije (zwane wędkami), przedłużki i
nasadki mogą być używane przez zawodników dla poprawy
pozycji kija przy uderzeniu. Dotyczy to tak przyrządów
stanowiących wyposażenie stołu, jak i przyniesionych przez
zawodników lub sędziego (patrz również Część 3
Punkt 18). Wszelkie przedłużki, nasadki i inne urządzenia pomocnicze
muszą być zgodne z wzorem zatwierdzonym przez WPBSA.
CZĘŚĆ 2: DEFINICJE
1. Frejm
Frejm w snookerze oznacza okres gry rozpoczynany pierwszym zagraniem,
ze wszystkimi bilami ustawionymi zgodnie z zasadami podanymi w Części 3
Punkt 2, a kończony gdy nastąpi:
(A) poddanie frejmu przez zawodnika
podczas jego podejścia;
(B) oznajmienie przez rozgrywającego o
zakończeniu, kiedy na stole pozostała tylko czarna bila i jego przewaga
punktowa wynosi więcej niż siedem punktów;
(C) wbicie lub faul, gdy na stole
pozostała tylko Czarna bila;
(D) ogłoszenie zakończenia przez
sędziego na podstawie przepisów Części 3 Punkt 14(C)
lub Części 4 Punkt 2.
2. Mecz
Mecz składa się z uzgodnionej lub określonej liczby frejmów.
3. Rozgrywka
Rozgrywka składa się z uzgodnionej lub określonej liczby
meczów.
4. Bile
(A) bila Biała jest bilą rozgrywającą
(zwana również bilą białą);
(B) 15 bil Czerwonych i 6 bil kolorowych
są bilami do rozgrywania.
5. Rozgrywający
Zawodnik, na którego przypada kolejność gry lub
który znajduje się w grze jest rozgrywającym i pozostaje nim
do momentu, aż sędzia zadecyduje, że może on odejść od stołu po
zakończeniu swojego podejścia.
6. Zagranie
(A) Zagranie jest rozpoczęte, gdy
rozgrywający uderzy bilę białą końcówką kija.
(B) Zagranie jest prawidłowe, gdy nie
zostanie naruszony żaden z Przepisów gry.
(C) Zagranie nie jest zakończone,
dopóki jakakolwiek bila znajduje się w ruchu.
(D) Zagranie może być bezpośrednie lub
pośrednie, to znaczy:
- zagranie jest bezpośrednie, kiedy bila biała trafia inną bilę bez
wcześniejszego kontaktu z bandą;
- zagranie jest pośrednie, kiedy bila biała ma jeden lub więcej
kontaktów z bandą przed trafieniem bili rozgrywanej.
7. Wbicie
Wbicie ma miejsce wtedy, gdy bila do rozgrywania, po kontakcie z inną
bilą i bez naruszenia niniejszych Przepisów, wpadnie do
kieszeni.
8. Break
Break jest sumą punktów uzyskanych w prawidłowych wbiciach,
wykonanych przez zawodnika w jednym podejściu podczas frejmu.
9. Pozycja "biała w ręce"
(A) Bila biała (rozgrywająca) znajduje
się w pozycji w ręce
- przed rozpoczęciem każdego frejmu;
- kiedy wpadnie do kieszeni;
- kiedy zostanie wybita poza stół.
(B) Bila biała pozostaje w pozycji w
ręce do chwili:
- prawidłowego jej zagrania z tej pozycji lub
- popełnienia faulu w momencie, gdy biała znajduje się na polu gry.
(C) Rozgrywający jest w pozycji w ręce,
kiedy bila biała znajduje się w pozycji w ręce.
10. Bila w grze
(A) Bila biała jest w grze, jeżeli nie
jest w pozycji w ręce.
(B) Bile do rozgrywania są w grze od
rozpoczęcia frejmu do chwili wpadnięcia do kieszeni lub wybicia poza
stół.
(C) Bile kolorowe są znów w
grze po ich ponownym ustawieniu na punktach wyznaczonych.
11. Bila rozgrywana
Jakakolwiek bila, która może być, bez naruszenia
przepisów, trafiona pierwszym uderzeniem przez bilę białą
(rozgrywającą) lub nie może być tak trafiona, ale może być wbita do
kieszeni, nazywana jest bilą rozgrywaną.
12. Bila deklarowana
(A) Bila deklarowana to jedna z bil do
rozgrywania, którą rozgrywający wskazuje sędziemu jako
zamierzoną do trafienia pierwszym uderzeniem bili białej.
(B) Na życzenie sędziego rozgrywający
musi zadeklarować, którą bilę zamierza trafić pierwszym
uderzeniem.
13. Wolna bila
Wolna bila jest bilą, którą rozgrywający deklaruje jako bilę
rozgrywaną, kiedy znajduje się w pozycji snooker po faulu przeciwnika
(por. Część 3 Punkt 10).
14. Wybicie poza stół
Bila jest wybita poza stół, jeżeli ostatecznie nieruchomieje
poza polem gry lub kieszenią, albo jeżeli jest wzięta przez
rozgrywającego gdy znajduje się w grze, za wyjątkiem
przypadków przewidzianych w Części 3 Punkt 14(H).
15. Faul
Faulem jest każde naruszenie niniejszych przepisów.
16. Pozycja snooker
Bila biała jest w pozycji snooker, jeżeli bezpośrednie trafienie w
linii prostej każdej z bil rozgrywanych jest całkowicie lub częściowo
blokowane przez bilę lub bile nierozgrywane. Jeśli jedna lub więcej bil
rozgrywanych może być trafiona w obu punktach skrajnych bez
przesłaniania w linii prostej przez bilę nierozgrywaną, nie ma pozycji
snooker.
(A) Jeżeli bila biała jest w pozycji w
ręce, to w pozycji snooker może być tylko wtedy, gdy bila rozgrywana
jest przesłaniana przy wzięciu pod uwagę wszystkich możliwych położeń
bili białej, tj. strefy "D" wraz z liniami ograniczającymi.
(B) Jeżeli bila rozgrywana jest
przesłaniana przez więcej niż jedną bilę nierozgrywaną, to:
- bila najbliższa bili białej jest uznana za bilę efektywnie
wymuszającą pozycję snooker, ale
- jeżeli w takiej samej odległości od bili białej jest więcej bil
przesłaniających, wszystkie te bile uznawane są za efektywnie
wymuszające pozycję snooker.
(C) Jeżeli bilami rozgrywanymi są bile
Czerwone i biała jest blokowana do różnych Czerwonych przez
różne bile nierozgrywane, wówczas nie ma bili
efektywnie wymuszającej pozycję snooker.
(D) Rozgrywający jest w pozycji snooker,
kiedy bila biała znajduje się w pozycji snooker.
(E) Pozycja snooker nie może być
wymuszona przez bandę. Jeżeli narożnik czoła bandy przesłania bilę
białą wcześniej niż bila nierozgrywana, biała nie znajduje się w
pozycji snooker.
17. Punkt zajęty
Punkt wyznaczony uważamy za zajęty, jeżeli bila nie może być na nim
ustawiona bez dotknięcia innej bili.
18. Pchnięcie
Pchnięcie ma miejsce, jeżeli końcówka kija pozostaje w
kontakcie z bilą białą
(a) kiedy bila biała wykonuje już ruch
do przodu, lub
(b) kiedy bila biała ma kontakt z inną
bilą. Wyjątkiem jest przypadek, gdy bila biała i inna bila niemal się
stykają, a biała trafia tę bilę pod bardzo małym kątem.
19. Przeskok
Przeskok ma miejsce, jeżeli bila biała przechodzi nad dowolną częścią
innej bili, dotykając jej lub nie, z wyjątkiem przypadków,
gdy:
(A) bila biała najpierw uderza bilę do
rozgrywania, a następnie przeskakuje nad inną;
(B) bila biała podskakuje i uderza bilę
do rozgrywania, ale nie spada po jej przeciwnej stronie;
(C) bila biała po prawidłowym uderzeniu
bili do rozgrywania przeskakuje nad nią po odbiciu się od bandy lub
innej bili.
20. Chybienie
Chybienie ma miejsce wtedy, gdy bila biała nie osiągnie kontaktu z bilą
rozgrywaną jako pierwszą i sędzia uzna, że rozgrywający nie wykorzystał
dostatecznie swoich możliwości trafienia bili rozgrywanej.
CZĘŚĆ 3: ZASADY
GRY
1. Opis gry
Snooker może być rozgrywany przez dwóch lub więcej
zawodników, grających niezależnie lub jako strony.
Ogólne zasady gry to:
(A) Każdy z zawodników używa
tej samej bili Białej jako rozgrywającej i tych samych dwudziestu jeden
bil do rozgrywania - piętnastu bil Czerwonych o wartości 1 punkt każda
i sześciu bil kolorowych: Żółtej o wartości 2 punkty,
Zielonej 3 punkty, Brązowej 4 punkty, Niebieskiej 5 punktów,
Różowej 6 punktów i Czarnej 7 punktów.
(B) Zdobywanie punktów z
kolejnych zagrań w podejściu danego zawodnika realizowane jest przez
przemienne wbijanie bil Czerwonych i kolorowych, dopóki
Czerwone są na stole, a następnie wbijanie kolorowych w rosnącej
kolejności ich wartości.
(C) Punkty zdybyte w zagraniu dodawane
są do punktów rozgrywającego.
(D) Punkty karne za faule są dodawane do
punktów przeciwnika.
(E) Taktyka stosowana podczas frejmu to
pozostawianie bili białej za bilą nierozgrywaną tak, by następny
zawodnik znalazł się w pozycji snooker. Jeśli zawodnik lub strona ma
stratę punktową większą niż liczba punktów możliwa do
uzyskania z bil pozostałych na stole, wówczas pozostawienie
pozycji snooker zwiększa szanse uzyskania punktów z faulu.
(F) Zwycięzcą frejmu jest strona lub
zawodnik
- uzyskujący więcej punktów;
- któremu frejm został poddany, lub
- któremu przyznano frejma na podstawie przepisów
Części 3 Punkt 14(c) lub Części 4 Punkt 2.
(G) Zwycięzcą meczu jest strona lub
zawodnik
- wygrywający więcej frejmów lub wymaganą liczbę
frejmów;
- uzyskujący największą ogólną liczbę punktów,
jeśli tak zostało ustalone lub
- któremu przyznano mecz na podstawie przepisów
Części 4 Punkt 2.
(H) Zwycięzcą rozgrywki jest strona lub
zawodnik wygrywający więcej meczów lub, przy grze na
sumaryczną liczbę punktów, uzyskujący najwyższą liczbę
punktów.
2. Ustawienie bil
(A) W momencie rozpoczynania każdego
frejmu bila biała znajduje się w pozycji w ręce, a bile do rozgrywania
ustawione są na stole w następujący sposób:
- Bile Czerwone w formie ciasno upakowanego trójkąta
równobocznego, z bilą wierzchołkową na osi podłużnej stołu
ponad Punktem Piramidy, z pozostawieniem możliwości umieszczenia tam
bili Różowej jak nabliżej Czerwonych, ale bez dotykania jej,
oraz podstawą trójkąta od strony bandy górnej i
równolegle do niej,
- Żółta w prawym rogu strefy "D",
- Zielona w lewym rogu strefy "D",
- Brązowa w Punkcie Środka Linii Bazy,
- Niebieska w Punkcie Centralnym,
- Różowa w Punkcie Piramidy,
- Czarna w Punkcie Głównym.
(B) Po rozpoczęciu frejmu bila w grze
może być czyszczona wyłącznie przez sędziego, na rozsądne życzenie
rozgrywającego, przy czym
- pozycja bili nie znajdującej się na punkcie wyznaczonym markowana
jest przez odpowiedni pozycjoner, ustawiony zanim bila zostanie wzięta
do czyszczenia,
- pozycjoner markujący pozycję bili wziętej do czyszczenia jest
traktowany jak bila i nabiera wartości punktowej bili czyszczonej, do
chwili jej wyczyszczenia i ponownego ustawienia na stole. Jeśli
zawodnik inny niż rozgrywający dotknie lub przesunie pozycjoner,
zostanie ukarany tak, jakby był rozgrywającym, bez naruszania
kolejności gry. Sędzia ustawia w poprzedniej pozycji pozycjoner lub
czyszczoną bilę, nawet jeżeli pozycjoner został podniesiony.
3. Sposób gry
Zawodnicy określają porządek gry przez losowanie lub w inny, wzajemnie
uzgodniony sposób.
(A) Ustalony tak porządek gry pozostaje
niezmieniony przez cały frejm, z wyjątkiem przypadku, gdy zawodnik
nakazuje przeciwnikowi ponowną grę po faulu.
(B) Zawodnik lub strona otwierająca
zmienia się w każdym frejmie podczas meczu.
(C) Zawodnik otwierający gra z pozycji w
ręce. Frejm rozpoczyna się, gdy bila biała zostanie ostatecznie
ustawiona na stole i wejdzie w kontakt z końcówką kija, oraz
- kiedy zagranie zostało wykonane lub
- nastąpiło wyraźne określenie kierunku uderzenia bili białej.
(D) Zagranie jest prawidłowe, jeżeli nie
zostanie naruszona żadna z zasad, opisanych poniżej w Punkcie 12, Kary.
(E) W pierwszym zagraniu każdego
podejścia, dopóki wszystkie Czerwone nie znikną ze stołu,
bilą rozgrywaną jest bila Czerwona lub wolna bila, deklarowana jako
Czerwona. Wartość każdej bili Czerwonej lub wolnej bili, deklarowanej
jako Czerwona, wbitej w tym samym uderzeniu jest zaliczana.
(F) - Jeżeli bila Czerwona lub wolna
bila, deklarowana jako Czerwona, zostanie wbita, ten sam zawodnik
wykonuje następne zagranie, w którym bilą rozgrywaną jest
dowolnie wybrana przez rozgrywającego bila kolorowa. Jeżeli ta zostanie
wbita, jest zaliczana i ustawiana ponownie na stole.
- Break jest kontynuowany przez przemienne wbijanie bil Czerwonych i
kolorowych, dopóki wszystkie bile Czerwone nie znikną ze
stołu. Jeśli ma to zastosowanie, po wbiciu ostatniej Czerwonej
rozgrywana jest bila kolorowa.
- Bile kolorowe zostają bilami rozgrywanymi w kolejności ich rosnących
wartości, zgodnie z przepisem Części 3 Punkt 1(A), w
chwili gdy kolejna bila kolorowa zostanie wbita. Rozgrywający gra w
następnym zagraniu kolejną bilę kolorową jako rozgrywaną. Wyjątkiem
jest przypadek opisany w Punkcie 4.
(G) Bile Czerwone, wbite do kieszeni lub
wybite poza stół, nie są ustawiane ponownie na stole,
niezależnie od tego, że zawodnik może odnieść korzyść z faulu. Wyjątki
od tej zasady przytoczone są w Części 3 Punkty 2(B),
9, 14(H) i 15.
(H) Jeżeli rozgrywający w wykonanym
zagraniu nie zdobywa punktów lub popełnia faul, jego
podejście kończy się i następny zawodnik gra bilę białą z pozycji, w
której biała zatrzymała się na polu gry lub z pozycji w
ręce, jeśli biała znajduje się poza polem gry.
4. Zakończenie frejmu, meczu i rozgrywki
(A) Jeżeli na stole pozostała tylko
Czarna, jej pierwsze wbicie lub faul kończy frejma. Wyjątkiem jest, gdy
spełnione są jednocześnie obydwa niżej wymienione warunki:
- zawodnicy mają jednakową liczbę zdobytych punktów, oraz
- sumaryczne punkty nie mają znaczenia
(B) Jeżeli obydwa warunki wymienione w (A)
są spełnione, wówczas
- Czarna ustawiana jest na Punkcie Głównym;
- zawodnicy losują kolejność gry;
- kolejny rozgrywający gra z pozycji biała w ręce;
- następne wbicie lub faul kończy frejma.
(C) Jeżeli zwycięzcę meczu lub rozgrywki
wskazać mają punkty sumaryczne, i punkty sumaryczne mają jednakową
wartość po zakończeniu ostatniego frejmu, zawodnicy grający ostatni
frejm postępują według procedury o ponownym ustawieniu Czarnej,
opisanej w punkcie (B).
5. Gra z pozycji "biała w ręce"
Bila biała, grana z pozycji w ręce, musi być ustawiona w strefie "D"
lub w dowolnym punkcie linii ograniczających strefę "D".
(A) Sędzia może odpowiedzieć, czy bila
jest prawidłowo ustawiona (to znaczy, czy nie znajduje się na zewnątrz
strefy "D").
(B) Jeżeli końcówka kija
dotknie bili białej podczas jej pozycjonowania i sędzia jest pewien, że
rozgrywający nie próbował wykonać zagrania,
wówczas bila biała nie jest jeszcze w grze.
6. Uderzenie dwóch bil jednocześnie
Nie jest dozwolone jednoczesne uderzenie przez bilę białą, podczas
pierwszego kontaktu z bilami, dwóch bil innych niż bile
Czerwone lub bila wolna i bila rozgrywana.
7. Ustawianie bil kolorowych
Każda bila kolorowa, która wpadnie do kieszeni lub zostanie
wybita poza stół, musi być ponownie ustawiona na stole przed
wykonaniem nastepnego uderzenia, aż do ostatecznego wbicia, zgodnie z
przepisem Części 3 Punkt 3(F).
(A) Zawodnik nie ponosi
odpowiedzialności za błędy sędziego, związane z niewłaściwym
ustawieniem bil na stole.
(B) Jeżeli bila kolorowa została błędnie
ustawiona na stole po ostatecznym wbiciu podczas gry końcowej, opisanej
w Części 3 Punkt 3(F), jest usuwana ze stołu bez
kary zaraz po wykryciu błędu i gra jest kontynuowana.
(C) Jeżeli zagranie zostało wykonane z
bilą lub bilami nieprawidłowo ustawionymi, są one w kolejnych
zagraniach uznane za ustawione prawidłowo. Bile kolorowe,
których w nieprawidłowy sposób brakuje na stole,
ustawione zostaną:
- bez kary, jeśli zostanie stwierdzone, że brak bili na stole wynika z
poprzedniego przeoczenia;
- z nałożeniem kary, jeśli rozgrywający zagrał, zanim sędzia zdążył
ustawić bilę (bile) lub mógł sprawdzić efekt ustawienia bil.
(D) Jeżeli bila kolorowa ma być
ustawiona na swoim punkcie wyznaczonym i punkt ten jest zajęty, należy
ją ustawić na najwyższym wolnym punkcie wyznaczonym.
(E) Jeżeli do ustawienia jest więcej niż
jedna bila kolorowa i ich punkty wyznaczone są zajęte, pierwszeństwo ma
bila (bile) o większej wartości.
(F) Jeżeli wszystkie punkty wyznaczone
są zajęte, bile kolorowe ustawia się możliwie najbliżej
punktów własnych, pomiędzy punktem własnym a najbliższą
częścią górnej bandy.
(G) W przypadku bil Różowej i
Czarnej, jeżeli zajęte są wszystkie punkty wyznaczone oraz przestrzeń
między własnymi punktami wyznaczonymi i najbliższą częścią
górnej bandy, bile ustawia się na linii centralnej stołu
możliwie najbliżej i poniżej własnych punktów wyznaczonych.
(H) We wszystkich przypadkach ustawiana
bila kolorowa nie może dotykać innej bili.
(I) Bila kolorowa, by została uznana za
umiejscowioną prawidłowo, musi być ustawiona ręką w punkcie określonym
niniejszymi Przepisami.
8. Bile dotykane
(A) Jeżeli bila biała ostatecznie
nieruchomieje dotykając innej bili lub bil, które są lub
mogą być bilami rozgrywanymi, sędzia ogłasza bilę dotykaną (DOTYK) i
wskazuje, którą bilę lub bile dotyka bila biała.
(B) Jeżeli zostanie ogłoszona bila
dotykana, rozgrywający musi odegrać od niej bilę białą bez wprawienia w
ruch bili dotykanej, inaczej jest to pchnięcie.
(C) Odegranie bili białej bez wprawienia
w ruch bili dotykanej nie jest faulem, jeżeli:
- bila dotykana jest bilą rozgrywaną,
- bila dotykana może być bilą rozgrywaną i rozgrywający deklaruje ją
jako rozgrywaną, lub
- bila dotykana może być bilą rozgrywaną, a rozgrywający deklaruje i
realizuje pierwszy kontakt bili białej z inną bilą rozgrywaną.
(D) Jeżeli bila biała ostatecznie
nieruchomieje dotykając lub niemal dotykając innej bili,
która nie jest bilą rozgrywaną, sędzia, jeśli jest pytany,
czy bile dotykają się, odpowiada TAK lub NIE. Rozgrywający musi odegrać
bilę białą bez poruszenia bili nierozgrywanej, jednak pierwszy kontakt
bili białej musi nastąpić z bilą rozgrywaną.
(E) Jeżeli bila biała dotyka
jednocześnie bili rozgrywanej i nierozgrywanej, sędzia wskazuje tylko
bilę rozgrywaną jako bilę dotykaną. Gdy rozgrywający zapyta sędziego,
czy bila biała dotyka również bili nierozgrywanej, musi
otrzymać taką informację.
(F) Jeżeli sędzia ma pewność, że
poruszenie bili dotykanej w momencie zagrywania nie zostało spowodowane
przez rozgrywającego, nie ogłasza faulu.
(G) Jeżeli bila, nie będąca w dotyku z
bilą białą w momencie sprawdzania przez sędziego, później
wchodzi w kontakt z białą przed wykonaniem zagrania, pozycja bil na
stole musi być poprawiona przez sędziego.
9. Bila na krawędzi kieszeni
(A) Jeżeli bila wpadnie do kieszeni nie
będąc dotkniętą przez inną bilę, nie będąc jednocześnie elementem
zagrania, jest ponownie ustawiana w poprzedniej pozycji i żadne
związane z nią punkty nie są brane pod uwagę.
(B) Jeżeli bila taka mogłaby być
dotknięta przez jakąkolwiek bilę biorącą udział w zagraniu, to:
- jeśli nie nastąpiło naruszenie niniejszych Przepisów, bile
ustawiane są na poprzednich pozycjach i ten sam rozgrywający powtarza
to samo zagranie lub wykonuje inne, według własnego uznania;
- jeśli nastąpił faul, powodujący nałożenie kary na rozgrywającego,
bile ustawiane są na poprzednich pozycjach i następny zawodnik ma do
dyspozycji opcje jak po faulu.
(C) Jeżeli bila balansuje chwilę na
krawędzi kieszeni, a następnie wpada do kieszeni, jest zaliczana i nie
jest ustawiana na poprzedniej pozycji.
10. Pozycja snooker po faulu
Jeżeli po faulu bila biała znajduje się w pozycji snooker, sędzia
ogłasza wolną bilę (WOLNA BILA) - por. Część 2 Punkt 16.
(A) Jeżeli zawodnik następny w
kolejności gry decyduje się wykonać zagranie, wówczas:
- może on zadeklarować dowolną bilę jako bilę rozgrywaną, i
- bila tak deklarowana nabiera znaczenia i wartości bili rozgrywanej,
jednak po wbiciu jest ustawiana na punkcie wyznaczonym według własnej
wartości.
(B) Jest faulem, jeżeli bila biała:
- nie ma pierwszego kontaktu z bilą deklarowaną albo jednocześnie z
bilą deklarowaną i rozgrywaną, lub
- znajdzie się w pozycji snooker, wymuszonej przez bilę deklarowaną
jako wolna bila, wobec wszystkich bil Czerwonych lub bili rozgrywanej,
z wyjątkiem sytuacji, gdy jedynymi bilami do rozgrywania, pozostałymi
na stole, są bile Różowa i Czarna.
(C) Jeżeli wolna bila zostanie wbita,
jest ustawiana na punkcie wyznaczonym i zaliczana jest wartość bili
rozgrywanej.
(D) Jeżeli bila rozgrywana zostanie
wbita, po pierwszym kontakcie bili białej z bilą deklarowaną lub
jednocześnie z bilą deklarowaną i rozgrywaną, bila rozgrywana jest
zaliczana i pozostaje poza polem gry.
(E) Jeżeli zostaną wbite obydwie bile,
deklarowana i rozgrywana, zaliczana jest tylko bila rozgrywana, chyba
że rozgrywaną jest bila Czerwona, kiedy zaliczana jest każda wbita
bila. W tym drugim przypadku wolna bila ustawiana jest ponownie na
swoim punkcie wyznaczonym, a bila rozgrywana pozostaje w kieszeni.
(F) Jeżeli zawodnik faulujący otrzymał
polecenie dalszej gry, ogłoszenie wolnej bili traci ważność.
11. Faule
Jeżeli popełniony zostanie faul, sędzia bezzwłocznie ogłasza FAUL.
(A) Jeżeli rozgrywający nie wykonuje
zagrania, jego podejście kończy się natychmiast i sędzia ogłasza
wartość kary.
(B) Jeżeli zagranie trwa, sędzia czeka z
ogłoszeniem wysokości kary do zakończenia zagrania.
(C) Jeżeli faul nie zostanie ogłoszony
przez sędziego lub nie zostanie zareklamowany przez zawodnika
oczekującego przed rozpoczęciem następnego zagrania, jest uznany za
niebyły.
(D) Bila kolorowa, nieprawidłowo
umieszczona na punkcie wyznaczonym, pozostaje na tej pozycji; jeżeli
jednak znajduje się lub znajdzie poza polem gry, jest ustawiana
prawidłowo.
(E) Wszystkie punkty zdobyte w breaku
przed ogłoszeniem faulu są zaliczane, ale rozgrywający nie otrzymuje
punktów za żadną bilę wbitą w zagraniu, w którym
ogłoszony został faul.
(F) Następne zagranie grane jest z
punktu, w którym bila biała ostatecznie znieruchomiała, lub
z pozycji w ręce, jeżeli biała opuściła pole gry.
(G) Jeżeli w tym samym zagraniu
popełniono więcej niż jeden faul, nakładana jest kara za najwyżej
karany faul.
(H) Zawodnik popełniający faul:
- otrzymuje karę przewidzianą w Punkcie 12, oraz
- musi grać następne zagranie, jeśli życzy sobie tego następny w
kolejności do gry zawodnik.
12. Kary
Wszystkie faule karane są wartością czterech punktów
karnych, chyba że w podpunktach (A) do (D)
przewidziana jest kara wyższa. Karane są:
(A) wartością bili rozgrywanej
- uderzenie bili białej więcej niż jeden raz;
- uderzenie, gdy zawodnik nie dotyka podłogi stopą;
- gra poza kolejnością;
- nieprawidłowa gra z pozycji biała w ręce, włączając w to uderzenie
otwierające;
- ominięcie wszystkich bil do rozgrywania przez bilę białą;
- spowodowanie wpadnięcia bili białej do kieszeni;
- ustawienie snookera za wolną bilą;
- spowodowanie przeskoku;
- gra kijem odbiegającym od standardowego;
- naradzanie się z partnerem, sprzeczne z zasadami podanymi w Części 3
Punkt 17(E).
(B) wartością wyższą z wartości: bili
rozgrywanej lub bili branej pod uwagę
- uderzenia, gdy któraś z bil znajduje się jeszcze w ruchu;
- uderzenia, zanim sędzia zakończył ustawianie bil kolorowych na
punktach wyznaczonych;
- spowodowanie wpadnięcia bili nierozgrywanej do kieszeni;
- spowodowanie pierwszego kontaktu bili białej z bilą nierozgrywaną;
- spowodowanie pchnięcia;
- dotknięcie bili w grze inne, niż dotknięcie bili białej
końcówką kija podczas wykonywania zagrania;
- spowodowanie wybicia bili poza stół.
(C) wartością bili rozgrywanej lub
wartością wyższą z dwu bil branych pod uwagę, przy spowodowaniu
pierwszego kontaktu bili białej jednocześnie z dwiema bilami innymi niż
bile Czerwone lub wolna bila i bila rozgrywana.
(D) wartością siedmiu punktów
karnych, jeżeli rozgrywający
- używa bili poza stołem w dowolnym celu;
- używa dowolnych przyrządów do pomiaru odstępów
lub odległości;
- gra bile Czerwone, lub Czerwoną po wolnej bili deklarowanej jako
Czerwona, w kolejnych zagraniach;
- używa innej bili niż Biała jako bili rozgrywającej w dowolnym
zagraniu po rozpoczęciu frejmu;
- nie zadeklaruje bili rozgrywanej, gdy jest o to proszony przez
sędziego;
- po wbiciu Czerwonej lub wolnej bili deklarowanej jako Czerwona
popełni faul przed zadeklarowaniem bili kolorowej.
13. Ponowna gra
Jeśli zawodnik nakaże ponowną grę przeciwnikowi po popełnieniu przez
niego faulu, nakaz taki nie może być cofnięty. Zawodnik faulujący,
któremu nakazano ponowną grę, ma prawo:
(A) zmieniać swój zamiar co
do tego
- jakie zagranie chce wykonać, oraz
- którą bilę rozgrywaną chce trafić jako pierwszą.
(B) do zaliczenia punktów za
wbitą lub wbite bile.
14. Faul i chybienie
Rozgrywający powinien, maksymalnie wykorzystując swoje umiejętności,
próbować trafić bilę rozgrywaną. Jeżeli sędzia uzna tę
zasadę za naruszoną, ogłasza FAUL I CHYBIENIE, z wyjątkiem
przypadków, gdy na stole pozostała tylko bila Czarna lub gdy
położenie bili rozgrywanej uniemożliwia jej trafienie. W tym drugim
przypadku należy uznać, że rozgrywający próbował trafić bilę
rozgrywaną pod warunkiem, że gra on bezpośrenio lub pośrednio w
kierunku bili rozgrywanej z siłą, zdaniem sędziego, wystarczającą, by
osiągnąć bilę rozgrywaną, jeśli w międzyczasie nie nastąpi potrącenie
przez białą innej bili lub bil.
(A) Po ogłoszeniu faulu i chybienia
następny zawodnik może nakazać faulującemu ponowną grę z pozycji
powstałej lub poprzedniej. W tym drugim przypadku bila rozgrywana musi
być taką samą bilą, jak przed ostatnim zagraniem, to znaczy:
- dowolną Czerwoną, jeśli Czerwona była bilą rozgrywaną,
- rozgrywaną bilą kolorową, jeśli Czerwonych nie ma już na stole, lub
- bilą kolorową do wyboru rozgrywającego, jeśli bilą rozgrywaną była
bila kolorowa po wbiciu Czerwonej.
(B) Jeżeli rozgrywający, wykonując
zagranie, nie trafia pierwszym uderzeniem bili rozgrywanej, a możliwe
jest trafienie w linii prostej jakiejkolwiek części jakiejkolwiek bili,
która jest lub może być bilą rozgrywaną, sędzia ogłasza FAUL
I CHYBIENIE, chyba że któryś z zawodników
potrzebuje snookera przed wykonaniem lub w wyniku wykonania tego
zagrania, a sędzia jest przekonany, że chybienie nie było zamierzone.
(C) Jeżeli chybienie zostanie ogłoszone
na podstawie przepisu (B) i ponadto możliwe było
centralne trafienie bili rozgrywanej lub takiej, która mogła
być rozgrywana (w przypadku bil Czerwonych dotyczy to w pełni widocznej
średnicy dowolnej bili Czerwonej, która nie jest
przesłaniana przez bilę kolorową), wówczas:
- następna nieudana próba trafienia pierwszym uderzeniem
bili rozgrywanej w zagraniu wykonywanym z tej samej pozycji jest
ogłaszana jako FAUL I CHYBIENIE niezależnie od różnicy
punktowej, oraz
- jeśli zostanie nakazana gra z pozycji poprzedniej, faulujący musi być
ostrzeżony przez sędziego, że trzeci taki faul spowoduje przyznanie
frejmu przeciwnikowi.
(D) Jeżeli bila biała zostanie ustawiona
w pozycji poprzedniej na podstawie przepisu zakładającego, że możliwe
jest trafienie w linii prostej jakiejkolwiek części jakiejkolwiek bili,
która jest lub może być bilą rozgrywaną, i rozgrywający
podczas przygotowywania się do zagrania fauluje dowolną bilę, włączając
w to bilę białą, chybienie nie może być ogłoszone, jeśli zagranie nie
zostało wykonane. W takim przypadku nałożona zostaje odpowiednia kara
oraz:
- następny zawodnik może grać sam lub nakazać faulującemu ponowną grę z
pozycji zastanej na stole, lub
- następny zawodnik może poprosić sędziego o ustawienie wszystkich
poruszonych bil w poprzedniej pozycji i nakazać faulującemu ponowną grę
z tej pozycji, oraz
- jeżeli powyższa sytuacja ma miejsce podczas kolejnych chybień,
wcześniejsze ostrzeżenie o możliwości przyznania frejmu przeciwnikowi
zostaje zrealizowane.
(E) Wszelkie inne chybienia ogłaszane są
zgodnie z uznaniem i decyzją sędziego.
(F) Po chybieniu i życzeniu następnego
zawodnika o ustawienie bili białej w poprzedniej pozycji, inne
poruszone bile mogą pozostać na nowych pozycjach, chyba że sędzia uzna,
iż faulujący ma lub może mieć z tego korzyść. W tym drugim przypadku
część lub wszystkie poruszone bile mogą być ustawione w poprzednich
pozycjach, według uznania sędziego. W obu przypadkach nieprawidłowo
wybite poza pole gry bile kolorowe mają być ustawione na punktach
wyznaczonych lub w poprzednich pozycjach.
(G) Przy ustawianiu bil lub bili w
poprzedniej pozycji po chybieniu, obaj zawodnicy, faulujący i następny
w grze, pytani są o zgodność ustawienia z poprzednim, po czym decyzja
sędziego jest ostateczna.
(H) Jeżeli podczas konsultacji opisanej
w punkcie (G), którykolwiek z
zawodników dotknie bili znajdującej się w grze, jest karany
tak, jakby to on był rozgrywającym, przy czym nie zmienia to kolejności
gry. Dotknięta bila ustawiana jest według uznania sędziego, nawet
jeżeli została wzięta ze stołu.
(I) Następny zawodnik może zapytać
sędziego o jego zamiary co do ponownego ustawienia bil innych niż bila
biała w przypadku, gdy przed wykonaniem zagrania ma on prawo żądania
gry przeciwnika z poprzedniej pozycji. Sędzia winien określić swoje
zamiary.
15. Bila poruszona przez osoby inne niż
rozgrywający
Jeżeli bila pozostająca w bezruchu lub poruszająca się zostanie
poruszona lub zostanie zmieniony jej tor ruchu w sposób inny
niż przez rozgrywającego, będzie ona ustawiona przez sędziego w miejscu
zajmowanym poprzednio lub w miejscu, w którym powinna się
ostatecznie zatrzymać, bez orzekania kary.
(A) Przepis ten dotyczy
również przypadków, kiedy czynniki zewnętrzne lub
inne osoby, za wyjątkiem partnera rozgrywającego, spowodują poruszenie
bili przez rozgrywającego.
(B) Zawodnik nie może być ukarany za
poruszenie bil przez sędziego.
16. Sytuacja bez wyjścia
Jeżeli sędzia uzna powstałą pozycję za sytuację bez wyjścia, lub mogącą
się w taką zmienić, winien zaproponować zawodnikom natychmiastowe
powtórzenie frejmu. Jeśli któryś z
zawodników nie wyrazi na to zgody, sędzia zezwala na dalszą
grę z zastrzeżeniem, że sytuacja musi się rozwiązać w wyznaczonym
okresie, zwykle po trzech zagraniach każdej ze stron, ale sędzia może
wyznaczyć inny okres. Jeżeli pozycja po upływie wyznaczonego okresu w
zasadzie nie zmieni się, sędzia anuluje wszystkie zdobyte punkty,
ustawia bile jak przed rozpoczęciem frejmu oraz
(A) ten sam zawodnik wykonuje zagranie
otwierające;
(B) obowiązuje ta sama kolejność gry.
17. Gra z udziałem czterech zawodników
(A) W meczu z udziałem czterech
zawodników każda ze stron rozpoczyna kolejne frejmy na
zmianę. Kolejność gry ustalana jest na początku każdego frejmu i musi
być utrzymana do końca frejmu.
(B) Zawodnicy mogą zmieniać kolejność
gry na początku każdego kolejnego frejmu.
(C) Jeżeli po faulu wysunięto nakaz
ponownej gry, gra zawodnik, który spowodował faul, nawet gdy
faul spowodowany został poza kolejnością gry. Wówczas
kolejność gry zostaje zachowana, ale partner faulującego może zostać
pozbawiony swojego podejścia.
(D) Do zakończenie frejmu mają
zastosowanie przepisy Części 3 Punkt 4. Jeżeli zachodzi konieczność
rozegrania ponownie ustawianej ostatniej Czarnej bili, para wykonująca
pierwsze zagranie wybiera, który z zawodników
wykona to zagranie. Dalsza kolejność gry musi być zachowana jak w całym
frejmie.
(E) Partnerzy mogą konsultować się
podczas frejmu, ale nie
- gdy jeden z nich jest rozgrywającym i znajduje się przy stole, oraz
- od rozpoczęcia przez rozgrywającego pierwszego zagrania do
zakończenia breaku.
18. Użycie przyrządów pomocniczych
Rozgrywający jest odpowiedzialny za ułożenie na stole i zdjęcie ze
stołu wszelkich używanych przy grze przyrządów.
(A) Rozgrywający jest odpowiedzialny za
wszystkie przyniesione ze sobą do stołu przyrządy, w tym
podpórki i przedłużki, własne lub pożyczone (z wyjątkiem
otrzymanych od sędziego), i jest karany za każdy faul, spowodowany
przez niego przy posługiwaniu się tymi przyrządami.
(B) Rozgrywający nie jest odpowiedzialny
za przyrządy stanowiące standardowe wyposażenie stołu, dostarczone
przez innych, w tym sędziego. Jeżeli wadliwość tego wyposażenia jest
przyczyną spowodowania dotknięcia bili lub bil przez rozgrywającego,
nie zostanie ogłoszony faul. W razie konieczności sędzia przywraca
poruszonym bilom poprzednie pozycje, zgodnie z Punktem 15, i
rozgrywający, jeżeli jest w trakcie realizowania breaku, kontynuuje go
bez ponoszenia kary.
19. Interpretacja przepisów
(A) Stosowane w niniejszych Przepisach i
Definicjach określenia, użyte w męskiej formie osobowej, należy
traktować jako mające ten sam sens w formie żeńskiej.
(B) Okoliczności mogą powodować potrzebę
dostosowania Przepisów do gry osób
niepełnosprawnych. W szczególności i na przykład:
- Część 3 Punkt 12(A) nie ma zastosowania do
zawodników na wózkach inwalidzkich, oraz
- zawodnik, na pytanie skierowane do sędziego, musi otrzymać informację
o kolorze bili, jeżeli ma trudności z odróżnianiem
kolorów, np. czerwonego i zielonego.
(C) Jeżeli gra toczy się bez sędziego,
podobnie jak w meczach towarzyskich, rolę sędziego może pełnić
przeciwnik.
CZĘŚĆ 4: ZAWODNICY
1. Gra "na czas"
Jeżeli sędzia uzna, że zawodnik zbyt długo zwleka z wykonaniem lub
wyborem zagrania, winien ostrzec zawodnika, że może to spowodować
przyznanie frejmu przeciwnikowi.
2. Niesportowe zachowanie
W przypadku odmowy kontynuowania frejmu lub zachowania, będącego w
opinii sędziego świadomie lub uporczywie niesportowym, włącznie z
przedłużaniem czasu gry po ostrzeżeniu opisanym w Punkcie 1 lub
zachowaniem niedżentelmeńskim, zawodnik zostaje zdyskwalifikowany we
frejmie. Sędzia winien również ostrzec zawodnika, że w
przypadku powtórzenia się niesportowego zachowania może
zostać zdyskwalifikowany w meczu.
3. Kary
(A) Jeżeli frejm jest kończony na
podstawie przepisów Części 4, wówczas zawodnik, z
którego winy to nastąpiło
- traci frejma, oraz
- traci wszystkie uzyskane w tym frejmie punkty, a jego przeciwnik
otrzymuje dodatkowo punkty stanowiące równowartość wartości
punktowej bil pozostałych na stole, przy czym każda bila Czerwona
liczona jest za osiem punktów, a każda bila kolorowa
nieprawidłowo pozostająca poza stołem traktowana jest jako prawidłowo
wbita.
(B) Jeżeli mecz jest kończony na
podstawie przepisów Części 4, wówczas zawodnik, z
którego winy to nastąpiło
- traci frejma w sposób opisany w punkcie (A),
oraz
- dodatkowo traci wymagane do zakończenia meczu i nierozegrane frejmy,
jeśli frejmy mają znaczenie, lub
- dodatkowo traci pozostałe frejmy, każdy liczony jako 147
punktów, jeśli mają znaczenie punkty sumaryczne.
4. Zawodnik oczekujący
Kiedy rozgrywający uderza, zawodnik oczekujący powinien unikać stania
lub poruszania się w linii jego wzroku. Powinien on siedzieć lub stać w
rozsądnej odległości od stołu.
5. Nieobecność
W przypadku nieobecności w sali gier, zawodnik oczekujący może
wyznaczyć pełnomocnika, reprezentującego jego interesy i w razie
potrzeby reklamującego faul. Pełnomocnik taki musi być przedstawiony
sędziemu przed opuszczeniem sali gier przez zawodnika oczekującego.
6. Poddanie gry
(A) Zawodnik może poddać grę tylko
wtedy, gdy jest rozgrywającym. Przeciwnik ma prawo przyjąć lub odrzucić
propozycję poddania, która w przypadku wyboru wariantu
kontynuowania gry staje się nieważna.
(B) Jeżeli mają znaczenie punkty
sumaryczne i frejm zostaje poddany, wartość punktowa bil pozostałych na
stole dodawana jest do punktów strony przeciwnej. W tym
przypadku każda bila Czerwona liczona jest za osiem punktów,
a każda bila kolorowa nieprawidłowo pozostająca poza stołem traktowana
jest jako prawidłowo wbita.
CZĘŚĆ 5: OSOBY
OFICJALNE
1. Sędzia przy stole
(A) Sędzia przy stole powinien:
- być jedyną i autorytatywną instancją rozstrzygającą o prawidłowości
lub nieprawidłowości gry;
- umieć podejmować decyzje pozwalające na prowadzenie prawidłowej gry w
sytuacjach, które nie zostały ujęte w niniejszych Przepisach;
- być odpowiedzialnym za właściwy przebieg gry, zgodny z niniejszymi
Przepisami;
- interweniować w przypadku naruszenia Przepisów;
- informować zawodnika o kolorze bili, jeśli jest o to proszony, oraz
- czyścić bilę na rozsądną prośbę zawodnika.
(B) Sędzia przy stole nie może:
- udzielać odpowiedzi innych niż przewidziane w niniejszych Przepisach;
- sygnalizować, że zawodnik znajduje się w sytuacji wskazującej na
możliwość popełnienia faulu;
- udzielać rad lub opinii w decydujących momentach gry, oraz
- odpowiadać na pytania dotyczące różnic punktowych.
(C) Jeżeli sędzia przy stole nie widział
dokładnie sytuacji wątpliwej, w celu podjęcia właściwej decyzji może
zasięgnąć opinii sędziego punktowego, osoby oficjalnej lub innej osoby,
mającej lepszą możliwość obserwowania tej sytuacji.
2. Sędzia punktowy
Sędzia punktowy zaznacza zdobywane punkty na tablicy punktowej i
asystuje sędziemu przy stole przy wypełnianiu obowiązków
sędziego. W razie potrzeby pełni funkcję sekretarza.
3. Sędzia sekretarz
Sędzia sekretarz prowadzi rejestr podejść, każdego wykonanego zagrania,
zaznacza ogłoszone faule, punkty i sumy punktów każdego
zawodnika lub strony.
4. Pomoc osób oficjalnych
(A) Na życzenie rozgrywającego, sędzia
przy stole lub sędzia punktowy mogą, podczas wykonywania przez niego
zagrania, przesunąć i trzymać w nowej pozycji źródła
światła, jeżeli cienie, powstające przy ich oryginalnej pozycji,
utrudniają wykonanie uderzenia.
(B) Dopuszczalne
jest, stosowne do okoliczności, pomaganie przez sędziego przy stole lub
sędziego punktowego zawodnikom niepełnosprawnym.