1. Gra toczy się na
stole pozbawionym łuz.
2.
Każdy z graczy ma swoją bilę rozgrywającą - białą (dla
odróżnienia jedna z nich jest oznaczona kropką - tzw. bila
pikowa, czasami jest koloru żółtego), którą
otrzymuje poprzez losowanie, trzecia bila "wspólna" jest
koloru czerwonego.
3. Pierwszeństwo
rozpoczęcia partii ma zawodnik, który wygra rozgrywkę
wstępną o rozbicie - tzw. losowanie a' la bande. Bile białe umieszcza
się na linii początkowej i uderza je w kierunku przeciwległej bandy
tak, aby po odbiciu zatrzymały się jak najbliżej bandy dolnej.
Zawodnik, którego bila znalazła się bliżej zwycięża. Bile
nie mogą się zderzyć, ani dotknąć bili czerwonej.
4.
Celem gry jest dokonanie jak największej liczby zderzeń (carambolage),
za każde jest przyznawany jeden punkt. Zderzenie następuje w momencie,
gdy bila zawodnika dotknie obu pozostałych bil. W niektórych
odmianach gry muszą być zachowane jeszcze dodatkowe warunki. Gra toczy
się do momentu uzyskania określonej ilości punktów.
5.
Błąd i strata kolejki następuje w przypadku,
gdy:
- nie doszło do zderzenia
- co najmniej jedna bila wypadła poza stół (umieszcza się ją
ponownie w wyznaczonej dla niej pozycji)
- gracz w niedozwolony sposób poruszył lub dotknął bilę
- wystąpiło popchnięcie - końcówka kija dotyka bilę białą,
gdy ta uderza w inną bilę lub bandę
- zawodnik nie dotyka podłogi co najmniej jedną stopą w czasie
uderzenia
- zawodnik robi znaki na bandzie w celu ułatwienia sobie strzału
6.
Gra z bandami:
- Jedna banda - zanim dojdzie do zderzenia bila zawodnika musi uderzyć
w co najmniej jedną bandę
- Trzy bandy - bila gracza musi uderzyć w bandy co najmniej trzy razy
zanim dojdzie do zderzenia
7.
Gra otwarta:
Zawodnicy mogą dokonywać dowolną ilość zderzeń na całym stole poza tzw.
strefami zabronionymi, które są odgórnie ustalane
i oznaczane na suknie. W danej strefie gracz może tylko raz dokonać
zderzenia, przy następnym musi wyprowadzić jedną z bil z danej strefy
(bila ta może do niej wrócić).